Sporten met je hond

De Beauceron is een actieve, veelzijdige hond die graag met en voor zijn baas wil werken. Momenteel zien we de Beauceron vaak bezig in Gehoorzaamheid, Waterwerk, CaniCross, VZH, Speuren, Behendigheid, IPO, BikeJöring, Steppen, Rally-O, Treibball, Schapendrijven, Reddingshondenwerk, Hooperen en Breitensport en nog vele meer. Voor sommige van deze sporten is een ontheffing werk-trekhonden nodig.

Uiteraard start een pup met een puppycursus en niet met lopen naast de fiets. Wacht met het beoefenen van fysiek zwaardere sporten totdat de Beauceron 1 tot 1,5 jaar oud is en zijn lijf grotendeels is uitgegroeid. Hiermee worden blessures en heupproblemen op langer termijn voorkomen. Het beoefenen van bijvoorbeeld behendigheid is pas uitvoerbaar als de hond goed onder appel staat.

Verstandelijk, ‘tussen zijn oren’ dus, is de Beauceron een laatbloeier. Te veel en/of hoge verwachtingen, te veel druk werkt averechts bij dit ras. Ook is het niet gezegd dat elke combinatie baas-hond geschikt is voor alle vormen van sport en spel. Om te proeven en te beoordelen wat het best past en de meeste voldoening geeft, organiseert de BVN diverse workshops en evenementen.

Ook kunt u bij verschillende hondenscholen en –clubs ontdekkingslessen en/of workshops volgen.

Als u een sport wilt gaan beoefenen met uw hond, dan kunt u bij de Raad van Beheer een account aanmaken en als u bent ingelogd kunt u aan de slag met het aanvragen of verlengen van licenties

Beauceron Vereniging Nederland looft jaarlijks een Coupe de Travail uit. Een erkenning voor hond en handler die dat jaar de meeste Nederlandse werkdiploma’s heeft gehaald. Om in aanmerking te komen voor deze Coupe dienen de eigenaren een kopie/foto van het werk-/logboek (beide pagina’s) en een kopie/foto van het diploma naar secretariaat@beauceronvereniging.nl en media@beauceronvereniging.nl te zenden.

Coupe de Travail 2016
1. Frodo Fonda La Duchesse de la Fosse (VZH, Waterwerk B en UV)
2. Enya Brhaonain des Bergers du Forez (VZH en UV)
3. Pelle Troy de la Fiere Maison (VZH) en Jett Rebel la Duchesse de la Fosse (UV)