Sporten met je hond – Coupe de Travail

De Beauceron is een actieve, veelzijdige hond die graag met en voor zijn baas wil werken. We zien de Beauceron aan een opmars bezig in o.a. Gehoorzaamheid, Waterwerk, CaniCross, VZH, Speuren, Behendigheid, IPO, BikeJöring, Steppen, Rally-O, Treibball, Schapendrijven, Hooperen, Reddingshondenwerk en Breitensport. Let op: Voor sommige van deze sporten is een ontheffing werk-trekhonden nodig.

Uiteraard start een pup met een puppycursus en niet met lopen naast de fiets. Wacht met het beoefenen van fysiek zwaardere sporten totdat de Beauceron 1,5 tot 2 jaar oud is en het lijf grotendeels is uitgegroeid. Hiermee kunnen blessures en heupproblemen op langer termijn worden voorkomen.

Verstandelijk, ‘tussen zijn oren’ dus, is de Beauceron een laatbloeier. Te veel en/of hoge verwachtingen, te veel druk werkt averechts bij dit ras. Ook is niet gezegd dat elke combinatie baas-hond geschikt is voor alle vormen van sport en spel.

Beauceron Vereniging Nederland reikt jaarlijks, tijdens de KampioenschapsClubMatch, de
Coupe de Travail uit die een erkenning is voor de hond en handler die het voorgaande jaar de meeste erkende Nederlandse werkdiploma’s heeft gehaald. Om in aanmerking te komen voor deze Coupe dienen de eigenaren een kopie/foto van het werk-/logboek (beide pagina’s) en van het diploma te zenden naar: secretariaat@beauceronvereniging.nl

Coupe de Travail 2017
Jett Rebel La Duchesse de la Fosse (VZH, NHAT, Detectie 1 en Detectie 2)